maandag 16 juli 2012

Doe de renteswap check

Checklist renteswaps (interest rate swaps)
Voor een nadere uitleg over renteswaps zie: Van ruilen komt huilen
Doe de check en u weet of u in actie moet komen





Onderdeel A
Heb ik een probleem met mijn renteswap?


A-1.
Het bedrag van de swap is hoger dan het maximum krediet van de lening

□ Ja
□ Nee
A-2.
Een deel van de lening is niet opgenomen

□ Ja
□ Nee
A-3.
Er is inmiddels op de lening afgelost

□ Ja
□ Nee
A-4.
De swap houdt geen rekening met het aflossingsschema van de lening

□ Ja
□ Nee
A-5.
De looptijd van de swap is langer dan dat van de lening

□ Ja
□ Nee
A-6.
De met de lening gefinancierde activa worden/zijn verkocht vóór de einddatum van de swap

□ Ja
□ Nee
A-7.
De bank heeft verzocht om stortingen te doen en/of zekerheden te verstrekken in verband met de negatieve waarde van de swap (margin calls)

□ Ja
□ Nee
A-8.
De bank heeft het rentetarief (de opslag) op de lening verhoogd nadat de swap een negatieve waarde heeft gekregen

□ Ja
□ Nee
A-9.
De bank wil de swap afwikkelen tegen hoge unwinding costs

□ Ja
□ Nee


Wanneer u hierboven één of meer keer “Ja” hebt aangekruist, dan kan dat een aanwijzing zijn dat u een probleem heeft met uw renteswap. Ga dan verder met onderdeel B.

Onderdeel B
Heeft de bank mij goed geïnformeerd en geadviseerd?


B-1.
Ik heb (mijn bedrijf heeft) ervaring met derivaten

□ Ja
□ Nee
B-2.
Ik heb (mijn bedrijf heeft) eerder soortgelijke of vergelijkbaar ingewikkelde en omvangrijke kredieten afgesloten

□ Ja
□ Nee
B-3.
Bij het afsluiten van de swap werd ik geadviseerd door een eigen adviseur

□ Ja
□ Nee
B-4.
Het idee van een renteswap was afkomstig van mij of mijn bedrijf

□ Ja
□ Nee
B-5.
De bank heeft voorafgaand aan het sluiten van de swap uitgebreide schriftelijke informatie verstrekt over de kenmerken, de voorwaarden en de voor– en nadelen van een swap

□ Ja
□ Nee
B-6.
Ik heb voldoende tijd gehad om deze informatie te bestuderen voordat ik de swap afsloot

□ Ja
□ Nee
B-7.
De bank heeft mij voorafgaand aan het afsluiten van de swap mondeling de kenmerken en risico’s van swaps toegelicht

□ Ja
□ Nee
B-8.
Ik (mijn bedrijf) wist welke nadelen en risico’s er aan een swap zitten

□ Ja
□ Nee
B-9.
Ik heb voldoende tijd gehad om de contracten betreffende de swap zorgvuldig te bestuderen

□ Ja
□ Nee
B-10.
Ik begreep wat ik tekende

□ Ja
□ Nee
B-11.
Bij het afsluiten van de swap kon ik kiezen uit verschillende alternatieven

□ Ja
□ Nee
B-12.
De heb de indruk dat de bank mij naar beste weten heeft geadviseerd; de swap was voor mijn bedrijf de beste oplossing

□ Ja
□ Nee
B-13.
De bank heeft mij geïnformeerd of de betrokken medewerkers van de bank een persoonlijk belang hadden (bijvoorbeeld provisie) bij het afsluiten van de swap

□ Ja
□ Nee


Hoe vaker u hierboven “Nee” hebt aangekruist, des te groter de kans is dat de bank u onvoldoende heeft geïnformeerd en/of geadviseerd. Neem contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek (email of 06-29600010). Daarin zal ik kunnen nagaan wat de mogelijkheden zijn voor juridische stappen.

Downloads
Klik hier voor een pdf-versie van de checklist.
Klik hier voor het hele artikel "Van ruilen komt huilen".



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten