Wie steevast kritische geluiden ventileert over banken
moet ook van zich laten horen als er positief nieuws valt te melden. Eerder
berichtte ik dat banken in hun EMIR-voorwaarden de belangen van hun klanten
(wederom) achterstelden (zie link). Dat geldt evenwel niet voor Deutsche Bank.
Op de onlangs door deze bank bekend gemaakte EMIR-voorwaarden valt weinig
anders op te merken dan het wel erg ingewikkelde taalgebruik. Maar wat wil je
ook als je de EMIR-voorwaarden van het
Duitse Bankenverband letterlijk vertaalt.
Het meest in het oog springende verschil met de
EMIR-voorwaarden van de Nederlandse collega banken is dat Deutsche Bank niet
bepaalt dat bij niet tijdige reactie van de klant op een toegezonden
portefeuilleoverzicht de klant geacht wordt met dat overzicht in te stemmen.
Daarmee laat deze bank zien dat het wel degelijk anders kan. Het is een steun
in de rug voor de klanten van andere banken, die vinden dat hun bank
onredelijke EMIR-voorwaarden heeft opgesteld.
Een vergelijking van de verschillende EMIR-voorwaarden
van banken is bijzonder leerzaam. Als je de definitie-bepaling niet meetelt,
kun je vaststellen dat slechts twee bepalingen in de EMIR-voorwaarden van alle
banken voorkomen: portefeuillereconciliatie en geschillenbeslechting. Wie mijn
eerdere bijdrage op deze blog over EMIR heeft gelezen, zal hierover niet
verbaasd zijn. Portefeuillereconciliatie en geschillenbeslechting zijn de enige
twee onderwerpen waarover partijen verplicht afspraken moeten maken van de
Brusselse wetgever. Alle overige onderwerpen zijn door de banken vrijwillig en (voornamelijk)
in hun eigen belang opgenomen.
Ik noem enkele voorbeelden (niet limitatief) van die niet
verplichte bepalingen, die vooral het belang van de bank dienen.
ING:
“8.1 Onverminderd en in aanvulling op het bepaalde in
artikel 2.4, zegt de Cliënt toe en garandeert de Cliënt jegens de Bank dat
Cliënt de Bank zal vrijwaren tegen en schadeloos zal stellen voor alle schade,
onkosten, uitgaven en andere mogelijke en daadwerkelijke aansprakelijkheden
(met inbegrip van, maar niet gelimiteerd tot, BTW en andere belastingen, en
alle redelijke interne en externe juridische uitgaven en onkosten) die de Bank
maakt of oploopt als gevolg van de onjuistheid of onvolledigheid van een of
meer van de verklaringen en garanties zoals weergegeven in artikel 2, of die de
Bank maakt of oploopt doordat de Cliënt verzuimd heeft aan zijn verplichtingen
onder deze Voorwaarden of de EMIR-wetgeving te voldoen, tenzij dergelijke
schade, onkosten, uitgaven en andere aansprakelijkheden volledig te wijten zijn
aan grove nalatigheid, opzet of fraude van de Bank.”
(De voorwaarden van de Rabobank kennen een bijna
identieke bepaling)
Rabobank:
“3.1 Wanneer de Bank en de klant een Relevante Transactie
aangaan zal in verband met de Tijdige Bevestigingsregels:
(…)
3.1.3 de Klant geacht worden met de Bevestiging in te
stemmen als de Bank voor het Bevestigingstijdstip geen bericht heeft gekregen
dat de Klant hiermee niet instemt.”
(De voorwaarden van ABN AMRO kennen een soortgelijke
bepaling)
SNS:
“V. Nieuwe EMIR-verplichtingen:
Partijen erkennen dat de EMIR wetgeving van tijd tot tijd
nieuwe of aanvullende verplichtingen in verband met OTC derivatentransacties
aan partijen kan opleggen. De Cliënt stemt ermee in dat de Bank van tijd tot
tijd deze EMIR Voorwaarden in afwijking van artikel 13 van de Raamovereenkomst
Financiële Derivaten kan aanpassen wanneer de Bank dit redelijkerwijs nodig
acht om aan de EMIR wetgeving te voldoen. Dergelijke aanpassingen zullen gelden
vanaf de datum waarop de Bank daarvan schriftelijk aan de Cliënt mededeling
doet. Als de Bank de Cliënt niet op de hoogte stelt van nieuwe of aanvullende
EMIR verplichtingen, laat dit de verplichting van de Cliënt om aan EMIR te
voldoen onverlet.”
ABN AMRO:
“5.2 U stemt ermee in dat wij van tijd tot tijd deze
Voorwaarden aan kunnen passen. Wij zullen dit bijvoorbeeld doen wanneer wij dit
nodig achten om aan de geldende of toekomstige wet- en regelgeving (waaronder
EMIR wetgeving) te voldoen. Ook kunnen wij dit doen wanneer wij dit nodig
vinden in verband met de wijziging van andere klantvoorwaarden, zoals de ABD. Aanpassingen
van deze Voorwaarden zullen gelden vanaf de datum waarop de Bank schriftelijk
aan de Klant mededeling doet van de wijziging met betrekking tot de Voorwaarden.”
Geen van deze bepalingen is voorgeschreven door Brussel.
U mag dus weigeren ermee in te stemmen.
Heeft u opmerkingen naar aanleiding van dit bericht of wilt u reageren, dan nodig ik u daar van harte voor uit. U kunt gebruikmaken van het onderstaande dialoogscherm of een e-mail sturen naar harmsen@immix.nl.
Deutschebank gaat zo Lehman brothers achterna
BeantwoordenVerwijderen