dinsdag 1 november 2016

Riskeer geen boete - voldoe aan de annuleringsregels voor webwinkels


Op 25 oktober 2016 werd bekend dat ACM vijf webwinkels heeft beboet voor het niet naleven van de regels voor annulering. Dit zijn fikse boetes. Voor Coolcat gaat het om een bedrag van € 220.000 en voor Bever om een bedrag van € 198.000. Ook kleinere bedrijven en eenmanszaken worden beboet als ze niet aan de regels voldoen. Reden hiervoor is het onvoldoende informeren van de consumenten op de website over de regels omtrent het annuleren van hun online aankopen. Dit betekende dat consumenten niet goed wisten waar ze recht op hadden, zoals het recht op van volledige en tijdige terugbetaling van het aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten.

Bent u wel volledig bekend met de regels omtrent annulering van online aankopen?

Hieronder de belangrijkste regels op een rijtje:

Vindplaats: De webwinkel is verplicht de regels omtrent annulering op een goed vindbare plek op de website te vermelden, bijvoorbeeld onder het kopje ‘annuleren’ of ‘terugsturen’.

Informatieplicht: De regels alleen vermelden onder ‘klantenservice’ of ‘veel gestelde vragen’ of in de algemene voorwaarden is niet voldoende. De webwinkel is verplicht onderstaande informatie duidelijk op de website te vermelden.

Termijn: De consument heeft 14 dagen bedenktijd. Deze gaat in vanaf het moment van ontvangst van het product. Wanneer de bestelling in delen wordt bezorgd, gaat deze termijn in na ontvangst van de laatste bezorging. Na bericht van annulering heeft de consument vervolgens nog 14 dagen voor het retourneren van het product.

Wijze van ontbinding: De consument moet hiervoor gebruik kunnen maken van het modelformulier voor ontbinding/ herroeping. Dit formulier moet in ieder geval op de website staan, maar mag ook meegestuurd worden. De consument is niet verplicht gebruik te maken van dit formulier, en kan ook op een andere manier kenbaar maken (e-mail, telefonisch etc.) van de koop af te zien. Als de consument de annulering heeft gemeld, dan moet dit direct per e-mail bevestigd worden.

Retourzending: Kosten voor terugzending komen alleen voor rekening van de consument als dit vooraf gemeld is.

Terugbetaling: De webwinkel moet het bedrag uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van het geretourneerde product terugbetalen. De consument heeft recht op volledige terugbetaling van de aankoop, inclusief de bezorgkosten en/of andere bijkomende kosten. De bezorgkosten hoeven alleen te worden terugbetaald bij volledige terugzending van de bestelling. Terugbetaling moet geschieden met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald.

Uitsluitingen: Het recht op annulering geldt ook voor artikelen in de uitverkoop en gepaste kleding, en mag niet beperkt worden door andere bepalingen dan de wettelijke.

Het niet of onvolledig vermelden van bovenstaande informatie, kan u niet alleen een boete opleveren, maar schort ook de herroepingsperiode op tot 12 maanden, waarbij de consument bovendien nooit verantwoordelijk kan worden gesteld voor waardevermindering.

Dit wilt u toch zeker ook voorkomen? Wilt u zich ervan verzekeren dat uw webwinkel aan al deze voorwaarden voldoet? Wij kunnen dit snel voor u uitzoeken en u adviseren hoe u hier volledig aan kunt voldoen. Voor het vaste bedrag van € 95,- (ex btw) controleren wij of de gegevens op uw website aan de bovengenoemde eisen voldoen, of uw algemene voorwaarden op dit punt correct zijn. Op basis hiervan geven wij u aan hoe en op welke punten eventueel verbetering nodig is. Dit aanbod is geldig t/m 31 januari 2017.

U kunt zich hiervoor aanmelden door een mail te sturen  naar: harmsen@immix.nl Vermeld hierbij het adres van uw webwinkel en uw NAW gegevens en uw KvK-nummer.

Indien u dat wenst, kunnen wij u vervolgens ook verder helpen met het doorvoeren van eventuele aanpassingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten