Op 25
oktober 2016 werd bekend dat ACM vijf webwinkels heeft beboet voor het
niet naleven van de regels voor annulering. Dit zijn fikse boetes. Voor Coolcat
gaat het om een bedrag van € 220.000 en voor Bever om een bedrag van € 198.000.
Ook kleinere bedrijven en eenmanszaken worden beboet als ze niet aan de regels
voldoen. Reden hiervoor is het onvoldoende informeren van de consumenten op de
website over de regels omtrent het annuleren van hun online aankopen. Dit
betekende dat consumenten niet goed wisten waar ze recht op hadden, zoals het recht
op van volledige en tijdige terugbetaling van het aankoopbedrag, inclusief
bezorgkosten.
Bent u wel
volledig bekend met de regels omtrent annulering van online aankopen?
Hieronder de
belangrijkste regels op een rijtje:
Vindplaats: De webwinkel is verplicht de regels
omtrent annulering op een goed vindbare plek op de website te vermelden,
bijvoorbeeld onder het kopje ‘annuleren’ of ‘terugsturen’.
Informatieplicht: De regels alleen vermelden onder ‘klantenservice’ of
‘veel gestelde vragen’ of in de algemene voorwaarden is niet voldoende. De
webwinkel is verplicht onderstaande informatie duidelijk op de website te
vermelden.
Termijn: De consument heeft 14 dagen
bedenktijd. Deze gaat in vanaf het moment van ontvangst van het product. Wanneer
de bestelling in delen wordt bezorgd, gaat deze termijn in na ontvangst van de
laatste bezorging. Na bericht van annulering heeft de consument vervolgens nog
14 dagen voor het retourneren van het product.
Wijze van ontbinding: De consument moet hiervoor gebruik
kunnen maken van het modelformulier voor ontbinding/ herroeping. Dit formulier
moet in ieder geval op de website staan, maar mag ook meegestuurd worden. De
consument is niet verplicht gebruik te maken van dit formulier, en kan ook op
een andere manier kenbaar maken (e-mail, telefonisch etc.) van de koop af te
zien. Als de consument de annulering heeft gemeld, dan moet dit direct per
e-mail bevestigd worden.
Retourzending: Kosten voor terugzending komen alleen voor rekening
van de consument als dit vooraf gemeld is.
Terugbetaling: De webwinkel moet het bedrag uiterlijk binnen 14
dagen na ontvangst van het geretourneerde product terugbetalen. De consument
heeft recht op volledige terugbetaling van de aankoop, inclusief de
bezorgkosten en/of andere bijkomende kosten. De bezorgkosten hoeven alleen te
worden terugbetaald bij volledige terugzending van de bestelling. Terugbetaling
moet geschieden met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft
betaald.
Uitsluitingen: Het recht op annulering geldt ook
voor artikelen in de uitverkoop en gepaste kleding, en mag niet beperkt worden
door andere bepalingen dan de wettelijke.
Het niet of onvolledig vermelden van
bovenstaande informatie, kan u niet alleen een boete opleveren, maar schort ook
de herroepingsperiode op tot 12 maanden, waarbij de consument bovendien nooit
verantwoordelijk kan worden gesteld voor waardevermindering.
Dit wilt u
toch zeker ook voorkomen? Wilt u zich ervan verzekeren dat uw webwinkel aan al
deze voorwaarden voldoet? Wij kunnen dit snel voor u uitzoeken en u adviseren
hoe u hier volledig aan kunt voldoen. Voor het vaste bedrag van € 95,- (ex btw)
controleren wij of de gegevens op uw website aan de bovengenoemde eisen voldoen,
of uw algemene voorwaarden op dit punt correct zijn. Op basis hiervan geven wij
u aan hoe en op welke punten eventueel verbetering nodig is. Dit aanbod is
geldig t/m 31 januari 2017.
U kunt zich
hiervoor aanmelden door een mail te sturen
naar: harmsen@immix.nl Vermeld hierbij het adres van uw webwinkel en uw NAW
gegevens en uw KvK-nummer.
Indien u dat
wenst, kunnen wij u vervolgens ook verder helpen met het doorvoeren van
eventuele aanpassingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten