De AFM heeft ABN Amro een boete opgelegd van € 2.000.000
omdat de dossiers van afgesloten renteswaps niet in orde waren. Voor ABN Amro
is dit niet een heel hoog bedrag. Maar de neveneffecten van deze boete zullen
voor de bank vervelender zijn. In de eerste plaats tast dit de reputatie van de
bank aan. In de tweede plaats heeft de beslissing van de AFM ook
civielrechtelijke gevolgen.
Vier van de vijf
dossiers niet op orde
In vier van de vijf onderzochte dossiers bleek de dossiervorming
bij ABN Amro niet in orde. In die gevallen had ABN Amro hoogstwaarschijnlijk
ook een adviesrol, zo concludeerde de AFM. Maar vanwege het onvolledige dossier
kon niet worden vastgesteld of de bank in die gevallen haar zorgplicht had
nageleefd.
Als de klant schade ondervindt van een rentederivaat en er
wegens het ontbreken van een volledig dossier niet kan worden vastgesteld of die
schade te wijten is aan de bank, dan verwacht de AFM dat de oplossing “altijd
in het voordeel van de klant is”. De AFM gaat er dus vanuit dat ABN Amro de betreffende
klanten zal compenseren.
Omkering bewijslast
Dit komt neer op een omkering van bewijslast. Als de bank
haar dossier onvoldoende heeft bijgehouden, terwijl er concrete aanwijzingen zijn
dat de bank wel een adviesrol heeft gehad, dan hoeft de klant niet meer aan te
tonen dat de bank een verkeerd advies heeft gegeven. Ik vind dit een billijke
uitkomst. De verplichting van de bank om aan dossiervorming te doen is mede in
het belang van de klant. De klant mag niet de dupe worden van een onvolledig
dossier bij de bank.
Wie de moeite neemt het besluit van de AFM te lezen, zal
zien dat de door de AFM beschreven werkwijze grote gelijkenis vertoont met de
gebruikelijke modus operandi van ABN Amro. Eigenlijk zegt de AFM dus: ook in al
die andere gevallen, waarin door onvolledige dossiervorming onduidelijk is welke
rol ABN Amro heeft gespeeld, dient de bank de klant te compenseren ingeval van
schade. Hiermee krijgt het boetebesluit van de AFM grote gevolgen. Het is wel
te hopen dat de civiele rechter deze visie van de AFM overneemt.
Geldt dit ook voor
ING en Rabobank?
Of dit ook geldt voor ING en Rabobank, valt nog te bezien.
Eerst zal de AFM met betrekking tot die banken moeten vaststellen of zij ook
steken hebben laten vallen bij hun dossiervorming.
Rik Harmsen
06-296 000 10
Geen opmerkingen:
Een reactie posten